Nærmere 1,5 millioner nordmenn har allerede gått over til å bruke app for BankID. Mange bankkunder har derfor rukket å bli godt kjent med enten BankID-appen som ble lansert i 2020, eller bankens egen kodeapp.
Snart vil app og den fysiske kodebrikken være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene, når BankID på mobil gradvis fases ut fra og med i høst. Moderniseringen av BankID med overgang til app vil gjøre at vi kan tilby flere tjenester som gir merverdi for brukerne, samt tilpasse løsningen til nye krav og forventninger i tiden fremover.
Planlegger gradvis utfasing fra september
Første steg i utfasingen er at man stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Etter planen vil dette skje mellom september og november. For en smidigst mulig overgang, anbefaler vi derfor å laste ned appen så snart du får beskjed fra din bank om at det nærmer seg. Dersom du mister mobilen, bytter mobiloperatør eller får nytt SIM-kort etter at det er stoppet for nye aktiveringer, vil du ikke kunne aktivere BankID på mobil på nytt. Da må du velge app eller kodebrikke som alternativ. BankID på mobil vil fortsatt fungere for de som har tjenesten aktivert.
Har din BankID utløpt?
For å kunne aktivere appen, må du ha BankID-sertifikat fra banken din. Mange er ikke klar over at BankID på mobil og BankID-sertifikat ikke er det samme. Trofaste BankID på mobil-brukere kan derfor oppleve at deres BankID-sertifikat er utløpt hvis de ikke har brukt kodebrikken på lang tid, og at de derfor ikke får aktivert BankID-appen. Du kan selv sjekke om du har en aktiv BankID ved å logge inn på Min BankID øverst til høyre på bankid.no. Dersom du ikke har BankID-sertifikat, må du bestille dette gjennom din bank i god tid, da det kan være noe leveringstid på dette.
Husk ditt BankID-passord!
Etter at du har aktivert appen trenger du ditt BankID-passord for å bruke den. Har du glemt passordet, må du bestille nytt BankID-passord i banken. Les mer om hvordan dette gjøres på din banks hjemmesider.
Fordeler med appen:
- I løpet av høsten får app-brukerne en lynrask BankID-opplevelse med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode. Mens dagens løsning tar ca. 30 sekunder, vil innloggingen med BankID-appen ta ca. 10 sekunder.
- Det er enklere å aktivere BankID-appen på ny telefon med appen på din gamle telefon.
- BankID-appen gir deg en trygg opplevelse gjennom tydelig dialog i appen om hvilket brukersted som ønsker å benytte BankID.
- BankID-appen skal etter hvert fylles med ulike funksjoner som er nyttige for brukerne.
- BankID på mobil har sine begrensninger, spesielt på signeringsområdet. BankID-appen støtter flere brukstilfeller enn BankID på mobil.
- Tjenesten har ingen kostnad for sluttbrukere – den krever kun datatrafikk, noe som også gjør tjenesten mer stabil.
Slik kommer du i gang med BankID-appen
- Last ned BankID-appen.
Fra App Store eller Play Store (krever iOS 12/Android 6 eller nyere).
- Aktiver appen.
Du velger selv om du vil aktivere med BankID eller BankID på mobil, og i noen banker kan du også aktivere med koder på sms og e-post. Se hvilke banker her - Tillat varslinger.
Dersom du tillater varslinger, blir det enklere når du bruker BankID.
Les mer om hvordan du kommer i gang med BankID-appen her
Slik bruker du BankID-appen:
1. Velg BankID, ikke BankID på mobil
2. Velg BankID-app som metode
3. Godkjenn varsel på telefonen (trykk og hold fingeren på varselet, så kan du godkjenne derfra), se hvordan her.
4. Skriv inn BankID-passordet. Snart vil det være mulig å logge inn ved å bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode.
Kilde: BankID BankAxept AS